Werken met Tussendoelen in het voDeze website heeft als doel handreikingen te bieden voor het werken met Tussendoelen voor de verschillende taaldomeinen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De site is bedoeld voor docenten Nederlands, taalcoördinatoren, teamleiders en overige functionarissen die zich bezighouden met taalonderwijs en/of –beleid binnen de school. De Tussendoelen voor het vo zijn ontwikkeld door het Expertisecentrum Nederlands en uitgebreid beschreven in het handboek ‘Interactief lees- en schrijfonderwijs. Werken met tussendoelen in de onderbouw van het vo’ (te bestellen via de webwinkel van het Expertisecentrum Nederlands). Deze Tussendoelen helpen bij het kritisch beschouwen van het huidige taalonderwijs, bij het vormgeven van eventuele aanpassingen in het onderwijsaanbod en vooral bij het verbeteren van het didactisch handelen van docenten. Voor de Tussendoelen po verwijzen we u naar de de website www.leerlijnentaal.nl. Tussendoelen VODe pagina Tussendoelen VO biedt per taaldomein:
Tussendoelenscan vervangen door Taalonderwijs in BeeldMet de Tussendoelenscan konden docenten in kaart brengen aan welke taalvaardigheden ze al werken, hoe ze zelf de kwaliteit hiervan inschatten en waar nog verbeterpunten liggen. Inmiddels is deze scan vervangen door Taalonderwijs in beeld. Dit online zelfevaluatie-instrument brengt het taalonderwijs in de volledige breedte in kaart: van het reflecteren op taal tijdens de lessen Nederlands tot de inzet van taaldoelen door docenten van andere vakken in het kader van taalgericht vakonderwijs. Naast de taaldomeinen is er ook aandacht voor de algemene pedagogische-vakdidactische bekwaamheid van docenten en voor een aantal randvoorwaarden voor het bieden van kwalitatief goed taalonderwijs (Visie & Missie; Schoolontwikkeling & Onderwijskundig beleid; Ontwikkeling & Professionalisering; Ouderbetrokkenheid). |
Tussendoelen VO